Zet je tanden in kiezen

Het magische kiezenVoor veel mensen is kiezen één van de moeilijkste dingen in het leven. Voor mij is dat niet anders. Ik vind zoveel leuk en belangrijk, dat als ik niet oppas, mijn gedachten – en acties – alle kanten op gaan. Geen succesformule.

Dus adviseer ik mijzelf hetzelfde als wat ik mijn cliënten adviseer en wat anderen mij ook hebben geadviseerd: breng meer focus aan. Maar hoe doe je dat?

Focus aanbrengen gaat eigenlijk om keuzes maken. Dat kan op verschillende niveaus. Je kunt meer focus aanbrengen in je dagschema, zodat je datgene wat je je voorneemt, gestructureerd aanpakt en afrondt. Een soort time management dus: wat is belangrijk en wat is dat niet, wat is urgent en wat kan wachten, welk pad volg je wel en wat laat je liggen?

Maar om dat te kunnen doen, is het handig om al een focus te hebben aangebracht in waar je naartoe wilt. Voor welke richting kies je? Dezelfde soort werkzaamheden of iets heel anders? Deze branche of doelgroep of een andere? Deze dienst of product of een andere? In mijn vorige blog over de netwerkcampagne had ik het over gericht mikken in plaats van hagel schieten. Hier gaat het eigenlijk over hetzelfde.

Stel, je bent op zoMet hagel schieten of gericht mikken?ek naar ander werk en je hebt heel wat in huis. Dus zet je in je LinkedIn profiel dat je op zoek bent naar een functie van secretaresse, administratief medewerkster, salarisadministratie, PR-medewerkster of stagebegeleidster. Het lijkt wel of je nu je kansen vergroot omdat je jezelf zo breed neerzet, maar hoe effectief is dit nu echt? Dat valt behoorlijk tegen. Ten eerste is het nogal tijdrovend om de vacatures voor al deze functies in de gaten te houden, en ten tweede stuur je een nogal onduidelijke boodschap de wereld in. Jij kiest niet, dus hoe kan de ander voor jou kiezen?

Hetzelfde geldt voor ondernemers. Hoe breder je je aanbod neerzet en hoe breder je doelgroep is, hoe minder herkenbaar je bent voor potentiële klanten en hoe lager je kansen dus zijn om klanten naar je toe te trekken.

Grote vis kleine vijver vs kleine vis grote vijverKiezen dus.

Ja maar, hoor ik – ook mijzelf – nu denken, ik vind zoveel leuk en als ik mijzelf te specifiek in de markt ga zetten, zijn er toch juist minder kansen? Hoe specifieker ik het werk beschrijf dat ik zoek, hoe moeilijker het toch is om dat te vinden? Nee dus.

Je wordt eerder herkend als expert of de beste voor de job wanneer je je op een selecte doelgroep en werkveld richt. Juist door duidelijk te kiezen voor een specifiek aanbod, word je een grote vis in een kleine vijver, in plaats van een kleine vis in een grote, dichtbevolkte vijver.

Keuzes maken is minder beladen dan je zou denken. Als je kiest voor het één, laat je het ander inderdaad wel liggen, maar keuzes mogen worden bijgesteld en je zit er dus niet de rest van je leven aan vast. Bovendien, als je moet kiezen, ben je al een eind op weg, anders valt er helemaal niets te kiezen. Dat betekent dat het bereiken van je doel in zicht is.

Ga deze uitdaging met mij aan en kies voor keuzes maken. In de komende blogs ga ik aandacht besteden aan hoe je meer focus aanbrengt in het positioneren op de (arbeids)markt en in de dagplanning. Maar ik ben vooral ook benieuwd naar jouw tips, vragen en opmerkingen. Hoe pak jij dit aan, waar loop jij tegenaan en waar heb jij behoefte aan?

Laat in de commentaarbox hieronder jouw reactie achter.

Over Sigrid van der Laan

Van der Laan Loopbaanadvies helpt om meer resultaat te halen door je talenten, competenties, leer- en werkstijlen beter in te zetten. Coaching, training en advies gericht op het begeleiden naar een nieuwe invulling van je loopbaan en het loslaten van ongewenste overtuigingen, negatieve emoties en blokkades. Doel: het vinden van een nieuwe balans. We maken gebruik van praktische, intuïtieve en speelse werkmethoden gecombineerd met een kritische betrokkenheid voor het beste resultaat. DISC-gecertificeerd en IEMT-praktitioner
Dit bericht werd geplaatst in Loopbaan en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Zet je tanden in kiezen

  1. Beste Sigrid,

    leuke column over het moeilijke proces van focus krijgen en kiezen.
    Ikzelf heb in mijn dienstverlening een heldere focus aangebracht.

    Ik richt mij op de zorgsector en nog meer specifiek op het traject van strategieontwikkeling en managementinformatie.
    Met de komst van de marktwerking in de zorg is dit steeds belangrijker geworden voor zorginstellingen waardoor ze zich goed kunnen onderscheiden van hun concurrenten.

    Ik ben zelf van mening dat ik daarmee een duidelijke focus heb aangebracht in mijn dienstverlening.
    Als je benieuwd bent kun je ook eens kijken op InControl-management.nl

    Vriendelijke groet,

    Didier Dohmen
    InControl Management Services

    • Hallo Didier,

      Dank je wel voor je reactie. Ik heb je website bekeken en je hebt inderdaad heel duidelijk een richting gekozen. Wat is voor jou de reden geweest om specifiek voor de zorgsector te kiezen en wat heeft deze keuze jou tot nu toe opgeleverd? Denk je dat het beter of juist minder goed zou gaan als je niet zo’n concrete keuze had gemaakt? Kiezen zorginstellingen eerder voor jou omdat jij je in deze sector gespecialiseerd hebt? Ik ben benieuwd naar je ervaringen.

      Hartelijke groet,
      Sigrid van der Laan

  2. Pingback: Ben jij een generalist of specialist? | Sigrid van der Laan Loopbaan- en Teamontwikkeling

  3. Pingback: Hoe word je een gespecialiseerde generalist? | Sigrid van der Laan Loopbaan- en Teamontwikkeling

  4. Pingback: 10 stappen voor het maken van keuzes | Sigrid van der Laan Loopbaan- en Teamontwikkeling

  5. Pingback: Leuke auto of rode mini? Ofwel: hoe specifiek verwoord jij wat je zoekt? | Sigrid van der Laan Loopbaan- en Teamontwikkeling

  6. Pingback: Hoe benoem jij je meerwaarde? Zes tips | Sigrid van der Laan Loopbaan- en Teamontwikkeling

Plaats een reactie